dijous, 16 de maig de 2013

La jornada escolar adaptada a les demandes de la comunitat educativa: un desig postergat per a l'educació valenciana?

Per què l'adminsitració educativa valenciana és incapaç de concitar un consens sobre un model de jornada escolar flexible i adaptat a les necessitats educatives?

Crònica de la reunió d'anuncis i contra-anuncis sobre la jornada escolar amb la Conselleria d'Eduació

Aquest matí ens ha reunit la Conselleria d'Educació amb el proposit de parlar sobre la seua proposta de "guia per a demanar la jornada continuada als centres en infantil i primària dins del cntracte-programa".

Des de la Federació d'Ensenyament de CCOO PV hem exposat que cal canviar l'actual model de jornada escolar i fer-lo més flexible, d'acord amb els temps que estem vivint, però que aquest canvi no es pot fer a qualsevol preu.

En primer lloc, no és creible, ni factible, que es mantinga l'atenció educativa més enllà de l'horari lectiu sense que supose cap aportació econòmica per part de l'administració ni de les famílies.
Què amaga aquesta proposta? sembla evident que ens estan parlant, sense dir-ho clar, de treball gratis, ja que no pensen que l'haja de pagar ningú. Segurament es tractarà de fer treballar més hores el professorat sense que rebem cap tipus de compensació econòmica i és obvi que tots els avantatges que puga oferir un model de jornada a la conciliació de la vida laboral i familiar i d'adaptació al context socio-laboral de la comunitat educativa no són suficients per compensar el treballar gratis.

En segon lloc, la porposta de emmarcar el canvi de jornada dins dels contracte-programa sota l'excusa que ha de servir per millorar el rendiment escolar, no solament no respón a cap possibilitat real (ja que la correlació entre èxit escolar i model de jornada no s'ha observat enlloc) sinó que amaga una precarització laboral flagrant (vaja, una altra).
Aquestos contractes-programa suposen l'aplicació del model escollit per un curs escolar i la dotació de recursos corresponents, incloent-hi la plantilla, també per un curs. És a dir que podem veure com les condicions laborals del professorat valencià es precaritzen sota l'excusa d'un canvi a la jornada escolar. Com hem sentit dir en algun altre context: això és LOMCE en estat pur.
La correlació de la millora en l'èxit escolar i altres factors sí que ha estat comprovada en altres casos i s'ha vist que millora quan disminueixen les ratios, quan millora la formació i el reconeixement social del professorat, quan existeix participació de tota la comunitat educativa i quan augmenten els recursos destinants a la compensació educativa.

En resum, i en reposta a les preguntes inicials, si l'administració educativa s'amaga sota un anunci d'imparcialitat en reunions "per a xarrar" i no decideix destinar recursos per aconseguir un millor sistema educatiu al País Valencià no solament no serà possible adaptar el model de jornada a les demandes socials actuals sinó que tampoc millorará la capacitat d'integració, compensació i èxit educatiu de les nostres escoles.

Podeu llegir la nostra valoració de la reunió i la proposta de l'administració als enllaços:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada